Mijn meest recente Blogs

22 april 2015 II

Vandaag de laatste dag. We zijn in Chania geweest. Zeer toeristisch maar zeker de moeite waard.

De laatste keer in het restaurant eten, de laatste wandeling terug naar het hotel, de laatste overnachting. Morgen vroeg op. Het vliegtuig vertrek on 10.35 uur, we moeten er voor 8.30 uur zijn en het is bijna 2 uur rijden. Nederland, we komen er aan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

22 april 2015 I

Gisteren hebben we de archeologische plaats Phaistos bezocht. Een hoop stenen kan ik je wel vertellen. Ik plaats een serie foto’s en met name de bordjes die overal hingen. In het Engels en het Grieks wordt daar verteld waar het allemaal om te doen was, lang geleden. Nog voor de uitbarsting van de vulkaan op Thyra (tegenwoordig Santorini) was er een machtige beschaving, de Minoërs. Ze hebben veel voor elkaar gekregen, dat blijkt wel uit de vele opgravingen. De beste mensen bouwden hun paleizen al vanaf 2000 v.Chr. Da’s lang geleden. Lees de plates zelf maar. Ik hoop dat ze een beetje leesbaar zijn. Wij denken dat de Phaistos disc gewoon een bordspel is, zoiets als Ganzenborden.,.

Tijdens de route naar onze volgende bestemming zijn we door een berggebied gereden dat ons een uitzicht gaf over het tussengelegen dal.

Daarna zijn we naar Kali Limenes geweest. Aan zee, we dachten een mooie plaats aan te treffen waar we een stuk langs de zee zouden kunnen wandelen. Het bleek een middelgrote bunkerhaven te zijn. Dat is een haven waar boten hun brandstof en levensmiddelen kunnen aanvullen. Het echte ruige volk komt hier. Apart wereldje overigens, voor zover we daar een indruk van hebben kunnen krijgen. Verderop was het mogelijk een stuk langs de zee te lopen. Iemand heeft in witte steentje ‘bleibt so glücklich’ gelegd. Mooi moment om dit aan te treffen.

Tot slot hebben we in Agia Galini lekker een ligbed opgezocht aan het strand. Niet zo actief, wel erg prettig, boekje lezen, muziekje op en bruinen in de zon.

21 april 2015

We hebben de Rouvaskloof gewandeld! We zijn er eerder geweest op 18 april, maar toen was het erg bewolkt en koud. Bovendien hadden we toen niet in de gaten dat we in de buurt van een prachtige kloof waren.

Agios Nikolaos

Eerst naar Zaros gereden. Dat is een uurtje rijden door de bergen. We kunnen ook door de bewoonde wereld maar dat is natuurlijk minder interessant. Onderweg in een dorpje waar een winkel is met een groot bord ‘Supermarket’ gestopt, om de lunch te kopen. Lekkere geitenkaas met olijfjes en vers brood. Dit keer hebben we ook een potje Nutella meegenomen. Heerlijk zoet. Daar het hier niet mogelijk is mijn dieet vol te houden geef ik me volledig over aan de ‘gewone’ wijze van voeden. En geniet er maar van.

Tekst over de kloof

De verkoopster was een heel aardige dame. Haar hele familie was aanwezig. Twee rebellerende zoons van ongeveer 13 en 15 schat ik in en een man die later binnen kwam. Ze konden alleen Grieks en een paar woordjes Engels. De olijven hadden ze blijkbaar zelf gemaakt, zo gebaarde ze. We kregen ze gratis mee. Zo lief! En de olijven zijn heerlijk. Jullie zullen dit nooit lezen, maar vanaf deze plek op het www: Hartelijk dank, ze zijn heerlijk!

De kloof is spectaculair te noemen. Heel gevarieerd afwisselend landschap. Kale berghellingen, bossen, weiden, stevige rotsen. Het pad voerde over stijle berghellingen, mulle paden, enorme rotsen en houten bruggetjes. We waren enorm onder de indruk. Al met al een flinke klim, het was in totaal 14 kilometer lopen over een hoogteverschil vann een kleine 1000 meter. Helaas niet rolstoeltoegankelijk. Rollators zijn er ook niet ideaal verwacht ik 🙂 We hebben er wel droge voeten gehouden.

Forellen

We zijn gestart met Griekse kofie in een restaurant waar en een forellenkwekerij had. Een deel van de vissen zijn te zien vanaf je tafeltje door een glazen ruit. Wat een lelijkerds zeg! Ze zijn vast smakelijker dan ze er uit zien.

Ik had mijn camera niet bij me. Wel heb ik met de mobiel een filmpje gemaakt van hoe het er bovenaan de kloof uit ziet. Verder heeft Raymond met zijn mobiel foto’s gemaakt. En ik heb op enkele plaatsen opnames gemaakt van het water. Je hoort wel een beetje de wind, dat is een beetje storend sorry…

Eerste opname van het geluid aan de beek in de kloof

Tweede opname

Derde opname

Laatste opname, we zijn inmiddels helemaal bovenaan gekomen, hier is een waterpunt.

20 april 2015

We zijn gisteren naar Kourkouros gereden voor een gave bergwandeling. Dit dorpje ligt ongeveer 14 kilometer bij het hotel vandaan in de bergen.  TomTom houdt er van ons een beetje om te laten rijden. Goed opletten dus, anders kom je op de meest idiootje landweggetjes te rijden waar de auto niet echt op gebouwd is.

Voor mij was het een soort bloemenparadijsje. Er staan overal orchideeën en andere bijzondere bloemen. Diverse soorten orchideeën waaronder een hommelorchis. Ik weet niet zeker of hij zo heet. Ik heb geen determinatiemogelijkheden. Voor een gek zoals ik die de twee dikke orchideeënboeken van J. Landwehr aan het digitaliseren is, is dit beslist een mooie belevenis.

Een kleine indruk (filmpje) over hoe het daar gaat met de schaapjes.

Veel foto’s gemaakt. Omdat deze grotendeels oninteressant zijn voor jullie een kleine impressie.

Orchideënfoto’s

Andere bloemen

Berglandschap

19 april 2015

De dag doorgebracht in het oosten van het eiland. We zijn eerst naar de kloof van Sarakinas gereden. Die kloof bestaat uit een diepe scheur in de berg waar een rivier doorheen stroomt. Je kunt niet door deze kloof komen zonder uitgebreid te klauteren en door de rivier te waden. We waren gewaarschuwd op deze site. Deze tekst heeft ons enorm aangesproken. We zijn zonder camera vertrokken, met geschikte kleding en zonnebrand…

Sarakiskloof

Het is een rit van twee uur om er te komen. De wegen zijn hier niet al te best en van ring- en rondwegen hebben ze hier nog nooit gehoord laat staan plannologen opgeleid om deze te ontwerpen, lijkt het. Dus reden we door vele stadjes en dorpjes in het Griekse verkeer. Nu rijdt er buiten de kernen bijna niemand, op de wegen is het extreem rustig. Zo nu en dan halen we een auto in die 40 kmpu rijd, maar verder komen we bijna geen auto’s tegen. In de dorpen en stadjes is alles heel smal en onoverzichtelijk. Hierdoor lijkt het veel drukker dan het is. Als je sec naar het aantal bewegingen zou kijken verwacht ik dat er in werkelijkheid maar heel weinig verkeer is. Maar goed, het gaat dus langzaam. Het is echter prachtig, het land is groen, alles bloeit en de dorpjes en kapelletjes zijn aimabel. Die Sarakiskloof was ook prachtig, alleen… Er was een groot rotsblok ergens afgebroken en deze blokkeerde de doorgang. Gelukkig al na een paar honderd meter, toch was het een grote teleurstelling. Werd ook nergens onderweg aagegeven. Raymond heeft verschillende foto’s gemaakt met zijn mobiel. Wat een geweldige plek, die kloof.

Panorama Sarakinas kloof

Tsja en dat betekent dat we weer een andere bestemming moesten kiezen. We hadden er al ruim twee uur op zitten, dus wilden we iets in de buurt vinden. We besloten naar de zee te gaan. Naar een klein dorpje direct aan het strand. Het werd Tertsa. De weg er naar toe was wel spectaculair te noemen vanwege de grote stukken wegdek die vol kuilen en oneffenheden zaten. Wel direct aan de zee. Ik vond het bijna hypnotiserend, de combinatie van het geschommel van de auto en alles blauw en lichtgrijsbruin. De wereld terug gebrachts tot zijn elementen. Zon, aarde en water. En als je even nadenkt kan de wagen symbool staan voor vuur. Zonder de verbrandingsmotor geen beweging. Het dorp telde helemaal niets voor, we hebben er Griekse koffie gedronken. We kregen zelfs de keuze hoe zoet we deze wilden hebben. Heel aardig. Daarna zijn we lekker twee uur in de zon gaan liggen aan het strand. We hebben genoten.

Griekse koffie

De terugweg startte nogal ‘bumpy’. TomTom stuurde ons de olijfgaarden in. Leuk als je een Jeep hebt maar voor onze Seat minder geschikt. We kwamen door een spookdorp dat ons aan het fantaseren zette over de mogelijkheden als je het dorp in zijn geheel zou opkopen. Leuke ideeën. Ook leuk om onze marketingideeën te delen. Wie weet.

Het diner bestond uit de Pizza Special in hetzelfde restaurant als waar we de dag daarvoor gegeten hebben. Het is daar prettig vertoeven en het eten is goed. Ze hebben er een huisregel dat je niet mag betalen voor je de raki en de galaktoboureko melktaart hebt gegeten. Die melktaart is superlekker.

Dalai Lama

Mahayana is gebaseerd op vier principes. Ten eerste: men vertrouwt op de leer, niet op de leermeester. Ten tweede: men vertrouwt op de betekenis, niet op de woorden die de betekenis uitdrukken. Ten derde: men vertrouwt op de definitieve en niet op de voorlopige betekenis. Ten vierde: men vertrouwt op de transcendente waarheid van diepgaande ervaring, niet op pure kennis.